Sunday, September 20, 2015

Girl Talk : Datang Merisik.


Assalamualaikum


Hye people !! 

Sekarang tengah blur-blur itik kena katuk ni. Tak tahu apa nak buat so I scrolling my old folder in my laptop and stop at only one of my merisik day picture..hihi. *malu ni*. Sebenarnya lama dah nak publish kan cerita ni tapi asyik tertahan-tahan je then nekadlah nak publish before status diri bertukar. 12 Januari 2013 satu tarikh yang aku akan ingat sampai bila-bila walaupun kadang aku memang lupa then terpaksa buka phone calender or tanya kat kakak aku. hikhik. OMG terasa sangat lah gedik sana sini bila tulis cerita ni cause aku tak berapa suka kongsi hal dia dengan public. So here it is writting again out of no where.




As I can say that NO proof of Wan actually got down one knee, hulur bunga and kotak cincin bagai and asked me to marry him. Memang tak ada, he never did it. Aku dengan Wan cuma berjumpa dua kali sebelum dia decided nak datang merisik to ikat tanda me. And kita dua pun berjumpa after 2 years later tak jumpa. Pertama kali dia datang itu hanya lebih pada 'beginning of our journey'. Kali kedua dia datang ke rumah then dia sendiri bagitahu nak hantar keluarga nak ikat tanda. Kali ketiga dia datang ke rumah as I remembered kita dua pergi cari cincin merisik dah.

Kami dua-dua jauh. Aku dekat Tg.Malim..dia dekat JB so memang tersangat-sangat jarang jumpa. He sent his parent over on January 12, 2013. Kebetulan masa tu hari yang sama majlis my niece naik buai. Jadi terselamat sikit. Mak sekali kan majlis akikah dengan majlis merisik aku. Senang. Masa tu pun saudara mara aku memang balik pun so kami sekalikan je. Untuk majlis merisik Mak kata biar lepas majlis berendoi anak saudara aku sebab Mak cuma nak keluarga-keluarga je yang ada. Sebetulnya pun aku memang tak nak ada orang tahu. Malu campur takut.

Sesi berkenalan antara dua keluarga.
Adik Mak aku sendiri, Paklang sebagai wakil keluarga kami and future FIL insyaallah. 
Semua happy - happy je masa bincang-bincang ni.
Time orang tua bercakap aku sibuk main dengan anak buah Wan yang aku culik dari Ibu dia. 
It was very simple ceremony where I and family only. Don't mind at all cause it only involved the 2 families. Kawan pun i only invite 2 bestfriend and only one yang tunggu sampai kesudah sebab lagi seorang tu konon nak bagi suprise la tapi dia balik awal pulak. Padan muka dia! haha. Tak ada rezeki kesayangan aku tu nak tengok kawan dia ni kena risik dek orang. hikhik.

From the start memang I wanted it to be a family secret. That's why it just a plain me on that day. No fancy make-up, no baju cantik, no pelamin and no photographer. Tak payah susah-susah nak struggle cari itu ini cause merisik je pun and I like it that way. Simple as I imagine and I'm the only one who got risik thingy with ceremony in my family ok. hahaha. Tapi...ada tapi yer..aku langsung tak ready bila kena panggil untuk sarung cincin. Time tu gelabah tak tentu pasal sebab memang sebelum tu Makngah aku kata tak ada sarung-sarung cincin pun, biasa je. Sekali Makngah aku jugak yang panggil aku keluar untuk sarung cincin. Alasan dia sebab nak bagi orang tua-tua lain tengok..takut tak sempat kemudian hari. Alamak aiii...time tu jugak la rasa isi perut nak terkeluar bagai. But alhamdulillah it went well. On January 12, 2013 I'm officially booked by him. I love how he keeps his promises and keep things traditional and simple as possible.


iols terlebih malu cause tak biasa jadi tumpuan, jadinya perut tiba rasa mual
plus kena tahan hati dengan usikan penjahat-penjahat dipenambang tu...

Lepas sarung cincin terus kiss kiss bakal Mak mertua.

Apparently already 3 years of our relationship and maybe I should say that I've been engaged walaupun majlis tunangnya nanti insyaAllah akan disekalikan dengan majlis nikah. Bukan niat nak rahsiakan dari orang cuma malu and langkah berjaga-jaga selebihnya. Ada yang dah tahu, ada yang baru tahu so let it be la. Alhamdulillah after risik, when there are time Allah s.w.t. tests us his trials throughout this three years, Wan never left me and has always been my loyal companion. Dia banyak sabar dengan segala kerenah aku, kalau selisih faham pun dia jugak yang banyak beralah and dia pun jenis yang tak berapa romantik dah lepas beberapa tahun ni kan, faktor umur agaknya hahaha.

Orang yg paling happy time tu. Mak
Masa ni kami berdua menangis, tak tahu sebab apa. Mungkin sebab arwah Abah tak ada.
Terima kasih Mak. I miss my Abah too. 
Arwah Opah. Orang yg pertama tahu Wan nak datang merisik. Kenangan. 

You know the feeling yang orang kata lepas kena 'ikat' automatik nanti hati jadi tak tentu arah...tak ada maknanya semua tu. Its about yourself bukan orang lain. Kalau syaitonirojim hasut lepas tu kau ikut..rasa-rasa salah siapa? Maybe yes ada orang yang jenis terasa lepas terikat with someone tapi aku tak. It's just sebelum aku terikat dengan Wan pun kita dua dah cakap terus dah..aku bagitahu pasal diri aku yang sebenar-benarnya, perangai segala. Alhamdulillah Wan boleh terima and dia pulak bukan jenis orang yang suka memaksa. Banyak benda yang dia boleh consider dengan aku asalkan aku tahu batas-batas dia. Selebihnya kena percaya and sepanjang 'terikat' kita berdua take time untuk kenal lebih lagi.

The next step insyaAllah me and Wan akan tamatkan zaman bujang. Sekarang dah boleh tarik nafas panjang-panjang cause less than 2 weeks je lagi aku transform from cik to puan. *nangis*. Kita semua Allah yang punya, jadi Allah pinjamkan Wan untuk jaga aku and aku jaga Wan. Doakan kami yang berdarah manis. Cewahhh !! I hope everything is clear and segala persoalan terjawab lah yer. By the way masa hari kejadian aku dengan Wan tak dekat langsung, pandang pun curi-curi je lah..hihi. That's why tak ada sekeping pun gambar kami berdua. Jadi jangan tanya kenapa aku tak letak gambar aku dengan dia.


Sekian...thanks for reading..

No comments:

Post a Comment